Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Bemind – Column Janneke Eigeman, De Jager december 2018

In november woonde ik een bijeenkomst bij in het Europees Parlement. Drie mensen uit verschillende landen kwamen spreken over mooie PR-projecten over de jacht. In de zaal zaten leden van het Europees Parlement en vertegenwoordigers van Europese jagersverenigingen.

Nadat de drie sprekers klaar waren, was er ruimte om vragen te stellen. Als eerste ging de hand omhoog van een man die zich bekend maakte als aanhanger van één van de dierenrechtenorganisaties. Vervolgens startte hij een verhaal, waarin geen enkele vraag zat. Wel meerdere aannames. En – zoals te verwachten – duurde dit verhaal behoorlijk lang. Toen hij klaar was, zag ik dat er nog maar een paar minuten over waren voor het stellen van vragen aan de sprekers.

En wat er toen gebeurde, verbaasde mij enorm. De resterende minuten werden niet gebruikt om de hoofdredacteur van Halali Magazin te bevragen over zijn uitstekende manier waarop hij het eten van wild onder de aandacht brengt. Of om de Italiaanse dame die een kinderboek over de jacht schreef te vragen naar de effecten van haar boek. De overgebleven minuten werden gebruikt om die ene spreker van repliek te dienen. Niet één keer, maar keer op keer. Tot de tijd nagenoeg op was.

Deze manier van doen zie ik vaker. Soms steken jagers meer energie in negatieve dan in positieve zaken. Tuurlijk is het zaak om foute aannames te weerleggen en dan moeten we ook zeker blijven doen. Voorkom echter dat de kleine groep tegenstanders – een paar procent van alle Nederlanders – jouw hele doen en laten gaat bepalen. Dat bespaart tijd en energie, die je beter kunt steken in de grote groep Nederlanders die nog niet goed weet hoe jagen in Nederland werkt en daar wel in geïnteresseerd is. We weten uit onderzoek dat dát loont. Bekend maakt immers bemind!

Janneke Eigeman

Hoofd Communicatie Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging