Bekwaam – Column van de voorzitter in De Jager #5

Nog een kleine week en dan gaan de ruim 850 jachtcursisten op voor het theorie-examen, het eerste examenonderdeel van de jachtopleiding. Na het behalen van dit examen én de praktijkonderdelen in mei of tijdens het herexamen in september is er weer een nieuwe generatie jagers opgeleid om straks de jacht uit te oefenen in ons land.

Een kwalitatief goede jachtopleiding is voor de toekomst van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging van essentieel belang. Immers, zonder goed opgeleide jagers is er geen jacht in Nederland. Om deze reden heeft het Landelijk Bestuur van de Jagersvereniging, waaronder ikzelf als voorzitter, pas een gesprek gehad met de bestuurders van Stichting Jachtopleidingen Nederland (SJN). Wij hebben daarin het belang benadrukt van een kwalitatief goede basisopleiding. De basisopleiding dient jachtcursisten op te leiden tot algemeen bevoegde én algemeen bekwame jagers.

Het woord ‘basisopleiding’ maakt al duidelijk dat het gaat om een gedegen basis. Daarna kan de jager zich gaandeweg verder vrijwillig verdiepen in bepaalde onderwerpen die zijn interesse hebben en waar hij in de praktijk vaker mee van doen krijgt. Je kunt denken aan de reewildopleiding die SJN samen met Vereniging Het Reewild aanbiedt.

Ik wil van deze gelegenheid ook gebruik maken om de toekomstige jagers op het hart te drukken om nu al contact te leggen met hun lokale jagersvereniging, de wildbeheereenheid (WBE). Er zijn zo’n 300 WBE’s in Nederland en zij zijn ook actief bij u in de buurt. Het bestuur van de WBE kan bemiddelen tussen u en een ervaren jager die u als mentor wegwijs kan maken in de geschreven en ongeschreven regels rondom het jagen in Nederland. Meedraaien in de activiteiten van de WBE geeft iedere beginnende jager een goed zicht op de praktijk van de jacht.

Rest mij niets anders dan u allen een zeer goed examen toe te wensen.
Wij kijken uit naar uw entree in de wereld van de jacht.

Daan van Doorn

Voorzitter landelijk bestuur