temp.

Bejaging wilde zwijnen tijdens maisoogst ook in Gelderland toegestaan

Deze week hebben FBE Gelderland en het provinciebestuur Gelderland  van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging de Gelderse WBE’s gezamenlijk laten weten dat afschot van wilde zwijnen tijdens het oogsten van mais en andere landbouwgewassen ook in Gelderland is toegestaan. Deze vorm van bejaging is mogelijk met ingang van 10 oktober 2017.

Bejaging van wilde zwijnen tijdens het oogsten van landbouwgewassen was door een andere interpretatie van de landelijke wetgeving eerder niet toegestaan in de provincie Gelderland. In twee andere provincies, Limburg en Brabant, wordt deze methode vanwege de effectiviteit juist gestimuleerd. Deze onduidelijkheid in de toepassing van de landelijke wetgeving leverde de nodige weerstand bij boeren, die er bij jagers veelvuldig op aandrongen om de zwijnen te schieten tijdens de oogst. De Jagersvereniging heeft de provincie daarom deze week gevraagd haar interpretatie van de wetgeving opnieuw af te wegen.

De Gelderse afdeling van de Jagersvereniging laat weten dat het goed is dat het beleid in Gelderland nu in overeenstemming is met dat van andere provincies. Dat geeft duidelijkheid aan alle betrokkenen en maakt de bejaging van wilde zwijnen, een zeer tijdintensieve aangelegenheid, effectiever.

Aandachtspunten bij bejaging tijdens oogst van landbouwgewassen

Download de nieuwsbrief