Alert op Afrikaanse varkenspest – Reformatorisch Dagblad

De Afrikaanse varkenspest rukt op in Europa. De gevreesde ziekte, die vanuit Polen de Duitse grens nadert, bedreigt de veestapel van boeren. Ziektedrager is onder meer het wild zwijn, dus kiest Duitsland massaal voor afschot van de dieren.

In het Reformatorisch Dagblad van 27 februari 2018 een interview met Laurens Hoedemaker, directeur Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging over de Nederlandse aanpak. Hoedemaker pleit ervoor dat de overheid ervoor zorgt dat iedereen goed geïnformeerd is, zodat we allemaal onze verantwoordelijkheid kunnen nemen en de kans op introductie van Afrikaanse varkenspest klein blijft. Want hoewel de kans op een uitbraak in Nederland klein is, zou dat een enorme economische impact hebben. “Als Jagersvereniging lichten we onze leden uitgebreid voor en roepen we hen op hun verantwoordelijkheid te nemen.” Deze oproep om risicobewust te zijn geldt echter elke sector en iedere persoon, van toeristen en transporteurs tot jagers en biologen.

Lees het hele interview met Laurens Hoedemaker in het Reformatorisch Dagblad hier.