temp.
12°

Weidevogelbescherming, basiscursus – Lopik

De afgelopen decennia is het aantal weidevogels zoals kieviten en grutto’s flink afgenomen. Vrijwilligers en agrariërs zetten zich in om de achteruitgang van de weidevogelstand te keren. De benodigde kennis voor deze weidevogelbescherming kunt u opdoen in de diverse cursussen van Landschap Erfgoed Utrecht.

Doel van de cursus is om beginnende weidevogelbeschermers de basiskennis over weidevogels te vergroten. Wat zijn weidevogels, waar leven ze en wat hebben ze nodig? Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het beschermen van weidevogels bij werkzaamheden op het land.

De vrijwilliger sluit zich vervolgens aan bij een bestaande weidevogelgroep en wordt daar verder begeleid door ervaren beschermers. Zij nemen de vrijwilliger mee het veld in om de praktijkkennis over weidevogels en weidevogelbescherming te leren.

Na ca. 3 jaar veldervaring kan de cursus “Effectieve weidevogelbescherming” worden gevolgd.

Voor wie?
Vrijwilligers die in het voorjaar mee willen helpen om de weidevogels in Utrecht te beschermen. Voor deze cursus is het niet noodzakelijk om kennis van weidevogels te hebben.

Eerste avond op 21 maart, tweede avond op 28 maart

Kosten
€ 10,- per persoon. Hiervoor ontvangt u onder andere de veldgids weidevogelbescherming. Voor koffie/thee wordt gezorgd.