Tuinvlindertelling

In de maand juli kunt u meedoen aan de Tuinvlindertelling. Hoe meer mensen meedoen, hoe beter de Vlinderstichting een beeld krijgt van de vlinders in de Nederlandse tuinen. De gegevens kunt u online doorgeven. Op de speciale actiesite kunt u direct zien hoeveel en welke waarnemingen er in uw omgeving zijn gedaan. Ook zijn daar handige herkenningskaarten te downloaden.

Tips voor een betere telling
Vlinders zijn vooral actief tussen 11 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags. Wordt het warmer dan 25 graden? Dan kan je beter voor 11 uur ’s ochtends gaan tellen, of na 17 uur. U hoeft geen onderscheid te maken tussen vrouwtjes- en mannetjesvlinders. In onze Nederlandse tuinen zijn er zo’n 20 vlindersoorten te ontdekken. De Vlinderstichting heeft een handige herkenningskaart waarop u de vlinders kunt bekijken.

Wilt u de telling eerst op papier noteren? Download dan deze tellijst en print hem. Bij de vlindertelling in 2017 is de atalanta het vaakst aangetroffen. Gevolgd door de kleine vos en dagpauwoog. Welke vlinder zal dit jaar als eerste eindigen?