temp.
12°

NK Maasheggenvlechten 2019

Op zondag 10 maart 2019 vindt voor de 14de keer het Nederlands Kampioenschap Maasheggenvlechten plaats. Het kampioenschap is opgezet om het oude ambacht heggenvlechten in ere te houden. Sinds mensenheugenis vormen de Maasheggen de scheiding tussen kleine percelen weiland. De organisatie probeert burgers en bestuurders enthousiast(er) te maken voor beheer en behoud van de Maasheggen. Zeker nu het gebied de UNESCO-status van Man & Bioshpere gekregen heeft, neemt de belangstelling voor de Maasheggen en het vlechten toe.

Naast het vlechten zijn er dit jaar weer veel randactiviteiten voor het publiek. Men kan stands in de tent bezoeken waar regionale ondernemers en organisaties laten zien en misschien wel laten proeven wat ze in hun onderneming maken. Voor de kinderen is er ook van alles te doen. Zij kunnen iets leuks maken bij het jeugd-IVN, kalfjes aaien, broodjes bakken, wilgen vlechten, op de rug van een paard een ritje maken, etc.  Het kinderprogramma is altijd zeer uitgebreid, waarbij de scholen in de regio betrokken worden.

Strijd om de Gouden Hiep
Hoofdzaak zijn natuurlijk de vlechters die strijden om de Gouden Hiep.  De organisatie verwacht zo’n 45 teams, meer dan 150 deelnemers, die allemaal een stuk heg onder handen nemen en gaan vlechten volgens de traditionele Maasheggenstijl.