temp.

Aantal aanrijdingen met reeën boven de norm – RTV Drenthe

ASSEN – Het aantal aanrijdingen met reeën komt dit jaar waarschijnlijk uit op achthonderd. Dat is tweehonderd meer dan waar de provincie Drenthe rekening mee houdt. Tot vandaag zijn 493 reeën in het verkeer omgekomen. Als dat cijfer wordt doorgetrokken naar het eind van het jaar, komt het getal ongeveer op achthonderd, bevestigt de Fauna Beheer Eenheid aan RTV Drenthe. Aantal aanrijdingen met reeën boven de norm

Wel toegestaan
De Raad van State stelde de provincie in juni in het gelijk dat reeën afgeschoten mogen worden vanwege van de verkeersveiligheid. De Faunabescherming, die de zaak aanspande, was teleurgesteld over de uitspraak. Volgens de Faunabescherming is er geen bewijs dat het aantal verkeersongevallen toeneemt als er meer reeën zijn.

Proef
Om beter zicht te krijgen op het aantal reeën dat in het verkeer sneuvelt, worden aanrijdingen nu beter geregistreerd. Zo is er een proef met een samenwerking tussen de meldkamer en jagers. Jagers hebben piketdienst en zoeken naar aangereden reeën die op de plek van de aanrijding niet meteen zijn overleden. De provincie is op dit moment bezig om vast te stellen hoeveel reeën mogen worden afgeschoten in de komende vijf jaar. Meestal ligt dat aantal rond de 3.500 reeën.

RTV Drenthe

Uitzending terugkijken