Jolanda Heijkoop

Hoe bent u voor het eerst in aanraking gekomen met de jacht?
Ik kwam voor het eerst in aanmerking met de jacht door een hele goede vriend die jaagt en mij uitgenodigd had om een keer mee te gaan. Ik vond het een hele eer om mee te mogen, een mooie ervaring rijker waar ik hem nog steeds heel dankbaar voor ben.

Wat betekent het woord “jagen” voor u?
Als ik aan het woord jagen denk, denk ik aan een manier om aan voedsel te komen, gelukkig ben ik in de positie dat ik mijn voedsel gewoon in de winkel kopen kan. Daarnaast betekent het woord jagen voor mij, buiten in de natuur zijn, al lopend/drijvend op zoek zijn naar wild wat ik normaal gesproken dagelijks niet zie, maar wat ik wel ontzettend mooi vind om te aanschouwen. Voor mij is jagen een rustgevende ontspannen bezigheid.

We leven in toenemende mate in steden, wat betekent dat voor onze relatie met de natuur?
Onze relatie met de natuur wordt steeds minder, iedereen is druk met zichzelf, met zijn drukke leven. Het lijkt wel alsof we geleefd worden en we nemen te weinig tijd om echt te genieten van de mooie natuur in Nederland, mooie plekken zijn er echt in overvloed. Persoonlijk maak ik, sinds ik een jachthond heb, regelmatig een wandeling door natuurgebieden en landschappen en kan daar intens van genieten. Ook al moet mijn hond aan de lijn blijven, buiten in de natuur zijn is genieten. Laten we dat dan ook gewoon doen.

Wat zou u de Nederlandse jagers aan advies mee willen geven?
Ik zou de Nederlandse jagers als advies willen meegeven: schaam je absoluut nooit voor wat je doet, waar jij als jager achter staat, wees eerlijk in wat je doet, maak nergens een geheim van en betrek indien mogelijk ook anderen erbij om te laten zien wat je allemaal doet. Wees trots, het is een mooie hobby!

‘Om in evenwicht te blijven zal de natuur altijd jagers nodig hebben’

Waar zou u heel Nederland op willen wijzen?
Ik zou Nederland willen wijzen op het feit dat men niet altijd zo kortzichtig moet zijn, niet je mening geven zonder je ergens vooraf in te verdiepen. Niet oordelen over jagers als je totaal niet weet wat ze allemaal doen en vooral ook waarom ze het doen, alleen maar omdat jij het zielig vind voor de dieren die worden geschoten. We eten bijna allemaal weleens vlees, van sommige vleessoorten wil men echt niet weten hoe die in de winkel zijn gekomen, welke reis zij voorafgaand aan jouw bord hebben meegemaakt…..geloof me die reis is veel langer geweest dan de geschoten haas en fazant die ik met kerst op mijn bord had liggen. Oordeel dus niet meteen, maar verdiep je eerst eens.

Over Jolanda Heijkoop
Jolanda Heijkoop (1970) is halverwege 2012 spontaan besmet geraakt met een virus, het zogenoemde jachthondenvirus. Toen kwam er namelijk een hond in haar gezin wonen. Voor die tijd had ze nog nooit een hond gehad, was de Jagersvereniging haar onbekend, wist ze niets over de verschillende vormen van jachthondenwedstrijden, of was ze ook maar ooit eens mee geweest op een jacht. Een hele mooie nieuwe wereld ging er voor haar open! Op dit moment is ze ongewild werkeloos, maar daardoor heeft ze nu wel alle tijd voor haar steeds groter wordende passie: (trainen met) haar jachthond.