temp.
19°

Persbericht – Succesvolle eerste editie ‘PUUR koken met wild voor aanstormend talent’

Vijf teams van koks en jager strijden om titel

Rotterdam – In de wedstrijdkeuken van Gastvrij Rotterdam, de horecavakbeurs voor horecaprofessionals, streden vandaag vijf teams bestaande uit één jager en twee koks om de eerste prijs in de kookwedstrijd ‘PUUR koken met wild voor aanstormend talent’. Deze wedstrijd werd georganiseerd door restaurantvereniging Euro-Toques, de Cas Spijkers Academie en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. De teams werden uitgedaagd om te werken met verschillende wildsoorten van Nederlandse bodem.

Chef-kok en tevens juryvoorzitter Pascal Jalhay was lovend over het winnende team, dat werd gevormd door de leerling-koks Jan Perée van Restaurant De Leeuw in Lichtenvoorde en Christian Heslinga van Restaurant De Leest in Vaassen en jager Tom Zinger. Het team werd geprezen om de keuze voor konijn in de amuse, het schoon en zorgvuldig verwerken van wild en het feit dat zij de kenmerkende smaak van wild zo goed tot uitdrukking bracht.

De dag startte met het schoonmaken van wilde eend en konijn door de jagers van de vijf teams. Het kleinwild werd vervolgens door de koks verwerkt tot een amuse. Daarna verzorgden de poeliers van Driessen Food een demo waarbij wild zwijn van Nederlandse bodem werd uitgebeend. Delen van het wild zwijn werden vervolgens door de wedstrijdteams verwerkt in het hoofdgerecht.

Zowel de amuse als het hoofdgerecht werden geproefd door de vakjury die naast Pascal Jalhay bestond uit culinair journalist van de Volkskrant Marie Louise Schipper, directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging Laurens Hoedemaker en poelier Michiel Heintz van Driessen Food. Zij beoordeelden de gerechten op diverse criteria.

De kookwedstrijd ‘PUUR koken met wild voor aanstormend talent’ werd dit jaar voor het eerst georganiseerd. De organisatie kijkt terug op een zeer geslaagd evenement.